حسین حسن‌زاده

حسین حسن‌زاده

«کاشکی هستی زبانی داشتی / تا ز هستان پرده‌ها برداشتی» (مولوی)
حسین حسن‌زاده

حسین حسن‌زاده

«کاشکی هستی زبانی داشتی / تا ز هستان پرده‌ها برداشتی» (مولوی)

کشتی‌سواری وشناگری!

«اکثر متدینان طول تاریخ فکر می‌کنند که دینداری کشتی‌سواری است و نمی‌دانند که نوعی شناگری است. [...] وقتی انسان خود را سوار کشتی می‌بیند، تصور می‌کند کشتی‌سواران اهل نجات‌اند، مگر به حسب تصادف و کسانی که سوار کشتی نیستند و بر موج سوارند غرق خواهند شد، مگر به حسب تصادف. روان‌شناسی افراد داخل کشتی این است که بنا بر قاعده به ساحل می‌رسیم، مگر اینکه تصادفی رخ دهد و آنهایی که بر موج‌ها سوارند و شنا می‌کنند بنا بر قاعده غرق می‌شوند، مگر اینکه برحسب تصادف نجات یابند. مسلمانانی که تلقی‌شان کشتی‌سواری است گمان می‌کنند مسلمانانِ اهل نجات‌اند، مگر آنکه تصادفی رخ دهد و آنهایی که مسلمان نیستند اهل غرق‌شدن‌اند، مگر آنکه تصادفی رخ دهد. [...] وقتی شناگر باشید، فقط با شناکردن امید به نجات دارید و نه با هیچ کار دیگری. بنابراین، همهٔ شناگران همّ و غمّ واحدی دارند و آن شناگری است.اما کسانی که سوار بر کشتی‌اند هرکدام کار مختلفی انجام می‌دهند؛ یکی رادیو گوش می‌کند، یکی روزنامه می‌خواند، یکی می‌خوابد، یکی آواز می‌خواند، یکی غذا می‌خورد و ... . آنها دل‌مشغولی واحدی ندارند، زیرا همه سوارند و می‌گویند هر کاری در کشتی انجام دهیم مهم نیست، زیرا در کشتی هستیم. متدینانی که چنین تلقی‌ای دارند و خود را مالک حقیقت می‌دانند به اینکه سوار کشتی نجات‌اند دل خوش دارند. اما شناگران این طور نیستند؛ آنها فقط یک همّ دارند و آن شناکردن است. اگر از شناگری غافل شوند، غرق می‌شوند.» (ملکیان، 1394: 244)


یادداشت‌ها:

ـ ملکیان، مصطفی (1394). در رهگذار باد و نگهبان لاله. جلد 2. تهران: نگاه معاصر.

واژه برگزیده فرهنگ‌های آکسفورد در سال 2015

در سال 2015، دست‌اندرکاران فرهنگ‌های آکسفورد شکلک خندان  را به عنوان واژه سال برگزیدند (وبلاگ فرهنگ‌های آکسفورد، دسترسی در 1395/9/5). این اولین بار بود که یک تصویرنگاره [pictograph] به عنوان واژه سال انتخاب می‌شود. گفتنی است تصویرنگاره تصورهای [images] خاصی را به طور منسجمی بازنمود می‌کند (Yule 2014: 2013). در زیر چند تصویرنگاره رایج را می‌بینید (ibid.):

 

یادداشت‌ها:

- Oxford Dictionaries (accessed December 5, 2016)

- Yule, G. (2014). The Study of Language. 5th edition. UK: Cambridge.

آیا می‌دانستید

پربسامدترین الگوی هجایی در زبان‌های جهان CV و، پس از آن، CVC است؟ هر زبانی ساختار هجایی خاصی را ترجیح می‌دهد و برمی‌گیرد (Miller and Trask 2015: 59). شایان ذکر است C حرف اول Consonant (همخوان) و V حرف اول Vowel (واکه) است.

 

یادداشت‌ها:

- Miller, R. M. and Trask, L. (2015). Trask’s Historical Linguistics. 3rd edition. UK: Routledge.

«تازه‌وارد» (2016)



تازه‌وارد (2016) یک فیلم علمی ــ تخیلی است که در آن دوازده فضاپیمای برون‌زمینی در روی زمین پدیدار می‌شود. ارتش آمریکا از یک زبان‌شناس می‌خواهد تا به آنها ملحق شود تا زبان آنها را رمزگشایی کند (ویکی‌پدیا، دسترسی در 1395/9/5). گفتنی است این فیلم تحسین زبان‌شناسان را برانگیخته است.


یادداشت‌ها:

- YouTube (accessed November 25, 2016)

- Wikipedia (accessed November 25, 2016)

یک ضرب‌المثل خارجی!

یک ضرب‌المثل خارجی هست که می‌گه:

“Car not R”

.

.

.

.

.

.

.

.

.

یعنی: کار که عار نیست!