حسین حسن‌زاده

حسین حسن‌زاده

«کاشکی هستی زبانی داشتی / تا ز هستان پرده‌ها برداشتی» (مولوی)
حسین حسن‌زاده

حسین حسن‌زاده

«کاشکی هستی زبانی داشتی / تا ز هستان پرده‌ها برداشتی» (مولوی)

«با این تفاصیل» یا «با این تفاسیر»؟

«تفاصیل» صورت جمع «تفصیل» است و «تفاسیر» صورت جمع «تفسیر». از سویی، تفصیل یعنی «بیان‌کردن مطلبی با جزئیات کامل و طولانی؛ شرح و بسط دادن» (فرهنگ بزرگ سخن، ذیل «تفصیل»)، اما تفسیر یعنی «شرح‌کردن جزء‌‌به‌جزء مطلب برای روشن شدن معنی آن و مقصود نهایی گوینده» (همان: ذیل «تفسیر»). از سوی دیگر، «با این تفاصیل» یعنی «با توجه به این تفصیل‌ها»، در حالی که «با این تفاسیر» یعنی «با توجه به این تفسیرها». از این رو، «با این تفاصیل» به معنای «با این تفاسیر» نیست. اما بیشتر مواقع «با این تفاسیر» را اشتباهاً، شاید به علت نزدیکی و شباهت تلفظ، به جای «با این تفاصیل» به کار می‌برند. لذا، پیشنهاد می‌شود هریک را در جای مناسب خود به کار ببریم.


ـ پس، با این تفاسیر، باید چاره‌ای اندیشید. (کاربرد نادرست)

ـ پس، با این تفاصیل، باید چاره‌ای اندیشید. (کاربرد درست)

 

یادداشت‌ها:

ـ انوری، ح. (سرویراستار). (1381). فرهنگ بزرگ سخن. (8‌‌جلد). تهران: سخن.


نظرات 11 + ارسال نظر
پرسشگر 28 اردیبهشت 1399 ساعت 20:58

خیلی ممنون از توضیحات شما. من هم در مورد شک داشتم و توضیحات شما به من در نوشتن یک متن کمک کرد.

ابوذر 20 اسفند 1398 ساعت 13:27

بسیار جامع و کاربردی. خیلی خیلی مطلب بدردبخوری گذاشتین. دمت گرم

علیرضا 26 فروردین 1398 ساعت 18:12

با این تفاسیری که شما نوشتین دو عبارت «با این تفاصیل» و «با این تفاسیر» خیلی فرقی با هم ندارن و عملا هردو یک مفهوم دارن وبیشتر بازی با لغاته، همین

نه این طور نیست. با هم تفاوت دارند.

- 19 بهمن 1397 ساعت 11:55

ممنون جالب بود

خواهش می کنم!

علی 3 آبان 1397 ساعت 00:10

بسیار توضیح خوب و با مفهومی بود. ممنون

موسوی 23 فروردین 1397 ساعت 14:52 http://codis.ir

عالی بود. آفرین به این توضیحات.

مجتبی 20 تیر 1396 ساعت 12:17

ممنونم

پیمان 2 اردیبهشت 1396 ساعت 13:26

ممنون مفید بود

میم.ر 11 بهمن 1395 ساعت 02:19

متشکرم. مفید بود برای من

خواهش می‌کنم.

محمد 28 تیر 1395 ساعت 10:26

خیلی قشنگ فرق تفاصیل و تفاسیر رو توضیح دادید
موفق باشید

خواهش می‌کنم.

میرفخرائی 6 اردیبهشت 1395 ساعت 00:04 http://mirfakhraei.ir

باورتان نمی‌شود!
یکی از دوستان ما یک بار گفته بود بااین‌«بواسیر»!

«بواسیر» را تا به حال نشنیده بودم!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد